Термін “інклюзія” відносно нещодавно з’явився в українській освіті. Однак лунає він доволі часто. Тому помилково інклюзію співвідносять виключно з інвалідністю та “складними випадками”. Насправді інклюзія – передусім про турботу, цінування індивідуальності, створення умов, де абсолютна кожна дитина буде відчувати комфорт. Це допоможе навчатися із задоволенням та розвиватися разом із ровесниками. Якісна інклюзивна освіта допомагає отримати рівні можливості для здобуття знань, що є ключовою запорукою успішних досягнень у майбутньому.
Сьогодні у кожній групі дитячого садка або шкільному класі є бодай одна дитина, якій складно сидіти на одному місці впродовж усього заняття (уроку). Також часто можна зустріти малюків, чиє мовлення потребує особливої уваги з боку педагогів. Тому виникає питання про те, як організувати навчальний процес для таких дітей. Інклюзія як раз покликана створити ті умови, в яких буде комфортно навчатися всім дітям, враховуючи тих малюків, що мають особливі освітні потреби. Однак це не означає, що такі діти мають виділятися. Основна мета інклюзії — створення середовища, де всі рівні. Однак у ньому обов’язково враховуються індивідуальні особливості кожного.
Що робити, якщо дитині порекомендували пройти обстеження в ІРЦ
Багатьох батьків цікавить, як дізнатися про потреби дитини в інклюзивній освіті. Насправді помітити особливості когнітивного та фізичного розвитку можна ще в молодшому дошкільному віці, коли дитина відвідує дитячий садок. Важливо, щоб увагу малюку приділяли не лише батьки, але й досвідчені педагоги.
У приватному дитячому садку “Холлі” кожну дитину сприймають як індивідуальність, підтримують, допомагають у соціальній взаємодії з іншими учасниками освітнього процесу. Досвідчені педагоги, які бачать певні особливості в розвитку дитини, неодмінно порекомендують батькам пройти обстеження малюка в ІРЦ (інклюзивно-ресурсному центрі). Боятися, а тим паче соромитися такої рекомендації не треба. Звернення до ІРЦ можна порівняти із візитом до лікаря. Дитині передусім нададуть кваліфіковану допомогу, яка дасть змогу виявити особливі освітні потреби. Це необхідно для організації продуктивного навчання, в умовах якого дитина зможе розвивати здібності, адаптовуватися до середовища одноліток. Однак найважливіше в інклюзивній освіті, зокрема, в дошкільній — підготовка до подальшого навчання у звичайному класі загальноосвітньої державної або приватної школи (ліцею, гімназії).
Принципи інклюзивної освіти: що потрібно знати
Важливо з’ясувати, на яких засадах базується інклюзивна освіта. Виділимо такі принципи:
- особистість людини — пріоритет;
- акцент зміщують з проблем, що існують, на їхнє ефективне вирішення;
- кожна людина здатна відчувати та мислити;
- кожного забезпечують правом вільно спілкуватися;
- акцент на індивідуальності — запорука успішного навчання у комфортному середовищі.
Основна задача інклюзії в освіті — створити умови, в яких дитина зможе не лише навчатися, але й готуватися до повноцінного для розвитку особистості та соціальної взаємодії у подальшому житті.
Інклюзія в садочку: як забезпечити дитину необхідними умовами отримання дошкільної освіти
Визначити наявність у малюка особливих освітніх потреб можна лише одним методом — пройшовши комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку в інклюзивно-ресурсному центрі за найближчою адресою у своєму місті. У яких випадках показана оцінка:
- батьки або один із батьків (законних опікунів) звернулися з відповідною заявою;
- дитина віком 16–18 років самостійно звернулась до ІРЦ;
- представник адміністрації дошкільного закладу рекомендував пройти обстеження.
Під час комплексної оцінки досліджують фізичний та мовленнєвий розвиток. Також увагу приділяють емоційно-вольовій та когнітивній сферам, а також особливостями соціальної взаємодії дитини з однолітками й дорослими.
Висновок щодо проведеної комплексної оцінки — це рекомендація щодо подальшого формування оптимального освітнього середовища. Наприклад, фахівці можуть прийти до висновку, що дитина може продовжувати відвідувати приватний або державний садочок. Але при цьому рекомендувати додатково ходити на заняття з логопедом або спеціалізовані уроки, наприклад, на розвиток дрібної моторики, зв’язного мовлення тощо.
Також у інклюзивно-ресурсному центрі можуть, при потребі, порекомендувати запросити до дитини в садок тьютора – особистого помічника, який супроводжує дитину в процесі навчання, а також допомагає їй вирішувати пов’язані з ним проблеми. Він підтримує свого підопічного та сприяє його всебічному розвитку.
Якщо ж батькам радять спеціалізований заклад дошкільної освіти, де є інклюзивна група, потрібно буде записатися саме в нього. Інклюзивна група – це група, яку відвідують максимум 10–15 дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами.
Для зарахування до дитячого садка в інклюзивну групу необхідно подати свідоцтво про народження дитини, висновок ІРЦ та відповідну заяву. За наявності інвалідності надається копія медичного висновку. Зразок заяви батьків на інклюзивне навчання можна знайти в інтернеті.
Гармонійний розвиток дитини в дошкільному віці
Якщо у висновку інклюзивно-ресурсного центру зазначено, що дитина може поєднувати садочок із додатковими заняттями, то краще обрати такий заклад, де навчання відбувається у невеликих групах. Це дасть змогу педагогам приділити належну увагу кожній дитині.
Великий вибір цікавого дозвілля з користю для всебічного гармонійного розвитку пропонує приватний дитячий садок “Холлі” у Святошинському районі Києва. Відвідування занять, вибраних з урахуванням інтересів та потреб малюка, сприяє:
- соціалізації;
- розвитку навичок самостійності;
- удосконаленню навичок навчатися у колі однолітків;
- розвитку логічного мислення, дрібної моторики рук, концентрації уваги.
Всі заняття відбуваються у затишному середовищі, що сприяє якісному гармонійному розвитку.
У приватному навчальному закладі “Холлі” малюк неодмінно отримає належну увагу педагогів. Це сприятиме подальшій інтеграції дитини з особливими потребами у звичайну школу та забезпечить підготовку до повноцінного соціального життя з широкими можливостями для розвитку.