Емоційний інтелект дитини: як приватна школа його розвиває?
Чи чули ви колись, щоб школа займалась розвитком емоційного інтелекту учнів? На жаль, більшість як учнів, так і їхніх батьків навіть не знають, що це таке та навіщо його розвивати. А у державних школах навчання проходить за затвердженою програмою, в якій про розвиток особистості взагалі не йдеться.
Ми ж знаємо, наскільки це важлива навичка і як вона допомагає у подальшому житті. Тому у приватному закладі освіти на Святошино “Холлі” розвитку емоційного інтелекту учнів приділяється особлива увага. Нам вдалося створити середовище, де діти мають змогу розвиватись всебічно природним шляхом, а ми їм у цьому просто допомагаємо.
Чому так важливо розвивати емоційний інтелект дитини
Емоційний інтелект у дитини означає здатність розуміти свої емоції, правильно їх висловлювати і показувати. Він відповідає за емпатію, тобто вміння розрізняти емоції інших людей та співпереживати їм. Ця навичка допомагає дитині:
- контролювати свої почуття;
- не піддаватись стресам;
- краще розуміти себе та оточуючих;
- швидко знаходити з ними спільну мову.
Насправді емоційний інтелект буде розвиватись все подальше життя, але саме у дитинстві закладається база. Від неї значною мірою залежатиме, наскільки успішним буде ваш малюк у майбутньому.
Розвиваючи емоційний інтелект, ми допомагаємо дітям ставати більш впевненими в собі, вчитись вирішувати складні життєві ситуації у майбутньому та долати стреси. Раніше діти більше спілкувались між собою, проявляли свої емоції, вчились їх розуміти та контролювати. Зараз же, у час електронних технологій багатьом цікавіше пограти в ігри на планшеті або в телефоні, подивитись мультики тощо. Нерідко можна побачити таку ситуацію, коли підлітки начебто і гуляють в компанії однолітків, але водночас кожен захоплено щось розглядає у своєму телефоні. Таким чином, вони менше комунікують між собою та стають емоційно більш холодними.
Тож дуже важливо допомагати розвитку емоційного інтелекту у дітей, адже він дасть змогу учням комунікувати один з одним, будувати гармонійні відносини між собою, добре навчатись, а в майбутньому стати успішними. До чого тут успіх, подумаєте ви? Але ж для його досягнення потрібно вміти налагоджувати стосунки з керівництвом, співробітниками, підлеглими, партнерами у бізнесі тощо. Вміння контролювати себе та налагоджувати стосунки ще нікому не завадило.
Як приватні школи можуть впливати на емоційний інтелект дитини?
Існує багато технік розвитку емоційного інтелекту, і деяку приватні школи включають їх у свою програму навчання. Це можуть бути:
- Карткові ігри. Діти вчаться визначати емоції, що зображені на картках. Можуть обговорювати та вчитись їх показувати. Є декілька варіантів використання таких карток.
- Рольові ігри. Одна дитина показує задуману емоцію, а всі інші повинні її відгадати. Таким чином, діти розуміють, що одна й та сама реакція у різних людей може виглядати по-різному.
- Читання казок. Після читання діти обговорюють, які почуття у них викликали ті чи інші герої, та міркують, чому так відбувається. До речі цією методикою можуть користуватись і батьки з дітьми дошкільного віку. Коли малеча ще сама не може визначитись із своїм відношенням до того чи іншого персонажу, ви можете допомагати та пояснювати.
- Щоденник настрою. Кожного ранку, приходячи до школи, діти роблять позначку на шкалі з настроєм або позначки смайликами. Потім можна проаналізувати ситуацію, що зіпсувало або, навпаки, покращило настрій зранку. Теж саме можна зробити і після уроків та порівняти, як змінились почуття та настрій упродовж дня.
- Сумісні групові проєкти. Вони вчать працювати в команді, взаємодіяти між собою, розподіляти обов’язки та відповідально ставитись до своєї частини завдання.
- Симуляція конфліктів. У ігровій формі діти вчаться правильно реагувати та виходити з конфліктних ситуацій.
- Інші вправи на розвиток емоційного інтелекту у дітей.
Тож, як бачимо, правильно підібрана школа може не лише навчати за затвердженою програмою, а ще й розвивати корисні навички та вміння, готувати дітлахів до подальшого життя.
Розвиток емоційного інтелекту дошкільників: коли потрібно починати?
Емоційно розвинені діти краще вчаться, тверезо ставляться до власних помилок, легше сприймають поразки, можуть взяти себе в руки, коли щось не виходить, а потім пробують знову. Тому про емоційний інтелект потрібно подбати ще до школи. Він має п’ять основних компонентів. Це:
- Самосвідомість. Тобто вміння розуміти себе, свої почуття, думки, вчинки. Вивчення себе допомагає пізнати свої слабкі і сильні сторони та надалі правильно використовувати це знання, керувати своїми емоціями. Звісно, кожна дитина має свій тип темпераменту. На одну й ту саму ситуацію кожен буде реагувати по-різному. Але вчитись керувати своєю поведінкою все одно потрібно. У дорослому житті це не абияк допоможе.
- Саморегулювання. Після того, як дитина навчиться розуміти себе, вона зможе контролювати свої емоції. Тут не варто плутати. Стоїть завдання не зробити дитину емоційно холодною, а навчити контролювати свою поведінку та адекватно реагувати на різні життєві ситуації. Саморегулювання допомагає виходити зі стресових ситуацій з найменшими втратами.
- Емпатія. Вміння розуміти інших людей та ставити себе на їх місце. Це сприяє кращій взаємодії з оточуючими. Діти зазвичай кажуть те, що думають, не замислюючись над тим, що їх слова або дії можуть образити або зробити боляче. З часом вони вчаться приміряти ситуацію на себе та розуміти, що потрібно контролювати свою поведінку, підбирати правильні слова, які водночас допоможуть висловити думку та не образити.
- Мотивація. Допомагає правильно реагувати на зміни, долати перешкоди та полегшує процес навчання. Це важливий елемент емоційного інтелекту дитини, який буде стимулювати у навчанні, виховувати відповідальність та приведе до успіху.
- Соціальні навички. Тобто вміння підтримувати хороші стосунки з людьми, будувати партнерські відносини, виходити з конфліктних ситуацій тощо.
Діти з високим рівнем емоційного інтелекту краще пристосовані до життя, легше реагують, коли в них щось не виходить, швидше та продуктивніше вирішують проблему. Розглянемо приклад двох учнів під час іспиту або контрольної роботи. Обидва мають достатній рівень знань, але найвищий бал отримує той, хто вміє контролювати свою реакцію та розпоряджатись часом.
Коли щось не виходить, потрібно вміти спокійно це сприйняти та шукати рішення замість того, щоб впадати в розпач та гаяти виділений для виконання завдання час на те, щоб заспокоїтись. Коли ці діти стануть дорослими, скоріше знайти роботу та побудувати кар’єру вдасться не тому, хто більше знає, а тому, хто вміє налагоджувати зв’язки та складати про себе приємне враження.
І чим раніше ви почнете практикувати зі своїм малюком ігри для розвитку емоційного інтелекту, тим краще. Коли він піде до початкової школи, це допоможе йому бути самостійним та відповідальним. Краще засвоювати знання, легше знаходити друзів. Не піддаватись стресам, уникати або знаходити вихід з конфліктних ситуацій.
Дитина з високим рівнем емоційного інтелекту:
- набагато менш схильна до виплесків емоцій;
- вміє вирішувати конфлікти шляхом перемовин;
- намагається враховувати інтереси обох сторін;
- легше знаходить спільну мову з оточуючими;
- вміє заводити друзів;
- більш уважна на уроках, не відволікається на сторонні подразники.

Тож можна починати займатись розвитком емоційного інтелекту у 3-4 роки, тобто ще у дитячому садочку, щоб у школі з цим не виникало питань.
Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів в “Холлі”
У своєму навчальному закладі, як для дітей дошкільного віку, так і для школярів, ми створили атмосферу прийняття та поваги. У нас діти мають не тільки обов’язок вчитись та дотримуватися правил, а й право бути особистістю, мати свою думку та відкрито її висловлювати.
У кожному учні ми бачимо індивідуальність та використовуємо до нього особливий підхід. Адже ми знаємо, що всі діти різні. У одного інформація краще засвоюється на слух, іншому потрібно її прочитати або навіть побачити. А ще ми знаємо, що коли інформація подається у цікавому форматі або ігровій формі, вона сприймається та запам’ятовується набагато краще. І активно використовуємо це знання.
Ми використовуємо спеціальні програми та елементи навчання. Такі, як:
- Ранкові кола. Коли діти разом із вчителем сідають у коло для неформального спілкування. Вчитель вітає дітей у класі та бажає гарного і продуктивного дня. Учні можуть висловити свої думки і також привітати вчителя та один одного. Поділитись новинами та важливими для себе подіями. Таким чином, під час заняття вони більше не відволікаються на це, а зосереджуються на навчанні.
- Один раз на тиждень проводяться заняття та виконуються вправи на розвиток емоційного інтелекту разом з нашим психологом. Це також дає змогу вчасно виявити якісь відхилення або проблеми та вирішити їх.
- Обговорення емоцій. Це потрібно для кращого розуміння себе та оточуючих. Своїх дій та вчинків, а також наслідків, до яких вони можуть призвести. Важливо не заборонити дитині висловлювати свої почуття, а навчити правильно та контрольовано це робити. Тому їх потрібно обговорювати, наводячи приклади.
В розвитку емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку та школярів не абияку роль відіграє приклад, який їм подають дорослі: батьки, вчителі, наставники. Діти, як губка, вбирають інформацію з навколишнього середовища. Тому так важливо стати для них гарним прикладом. Це основа для емоційної грамотності. Адже скільки не навчай, коли діти бачать від дорослих протилежну поведінку, саме її вони будуть копіювати.
Вчителі “Холлі” завжди готові вислухати та підтримати своїх учнів, допомогти не просто вирішити ситуацію або конфлікт, а пояснити та навчити, як це потрібно робити на прикладі. Вони спостерігають за емоційним станом дітей та за потреби надають допомогу.
Результати розвиненого емоційного інтелекту дитини дошкільного віку
З усього сказаного вище можна резюмувати, що діти з достатньо розвиненим емоційним інтелектом не відчувають стресу, потрапивши у інше середовище. А після дитячого садочку піти в школу, де вже потрібно не гратись увесь день, а вчитися – це все ж таки стрес. Він менш виражений або його зовсім не виникає, якщо маля відвідувало наш садочок. А от будь-які інші зміни в різній мірі можуть впливати на емоційних стан дітей.
Так от, діти з високим рівнем EI:
- Легше підлаштовуються під нове середовище.
- Більш стійкі до стресів.
- Легше знаходять нових друзів та спільну мову з вчителями.
- Вміють працювати в команді та брати на себе обов’язки лідера.
- Краще сприймають та засвоюють інформацію.
- Не бояться невдач.
- Спокійно сприймають свої помилки та шукають спосіб їх вирішити.
- Вони спокійні та врівноважені. Вміють виходити з конфліктних ситуацій та взагалі рідко в них потрапляють.
Але навіть якщо вашій дитині не вдалось досягти бажаного рівня емоційного інтелекту приватна середня школа “Холлі” допоможе виправити ситуацію. Адже ми створили простір, де розвиток емоційного інтелекту дитини – це частина щоденного навчання та виховання.