Оновлена версія сайту для Холлі

Як привчити дитину до самостійності? 10 порад

Навігація по матерілу

«У нас самостійна дитина»,— з гордістю кажуть батьки своїм друзям та знайомим. І тут дійсно є чим пишатися, тому що самостійним ніхто не народжується. Над цим потрібно попрацювати. Точніше, дитина сама буде над собою працювати, а батькам потрібно запастись терпінням та не заважати.  

Кожна мама та кожен тато хочуть, щоб їх дитина виросла самостійною та відповідальною, вміла відстоювати свої права та погляди. Водночас поки малюк росте, батьки постійно кудись поспішають. Їм завжди бракує часу, і тому легше зробити все самим, ніж чекати, поки трирічний карапуз сам одягнеться на прогулянку та розбереться, який кросівок до якої ноги підійде. Поки сам заправить своє ліжко. Або викладе продукти з кошика на стрічку в супермаркеті.

Самостійна дитина стає дисциплінованим, допитливим та уважним школярем. А в майбутньому – успішним, цілеспрямованим, вміючим приймати важливі рішення та нести за них відповідальність дорослим. Ми знаємо, як це важливо — розвивати в дитині самостійність. Тому в нашому навчальному закладі «Холлі» цій недооціненій навичці приділяють особливу увагу, починаючи ще з дитячого садочка і продовжуючи під час навчання у нашій початковій школі.  

Як розвинути у дитини самостійність або 10 кроків до успішного майбутнього

Ми підготували 10 ключових правил як навчити дитину бути самостійною.

1. Дозвольте дитині робити вибір

Дуже важливо залишати за дитиною право обирати. Це підвищує самооцінку, адже малюкові довірили таку важливу справу: вирішити, яку футболку одягти на прогулянку або що з’їсти сьогодні на вечерю. Право вибору дає відчуття контролю над ситуацією та своїм життям і розвиває відповідальність. Якщо мама приготувала на вечерю кашу, то можна повередувати та відмовитись їсти. А от коли ти сам обрав ту кашу, потрібно їсти, бо це твій вибір та його наслідки. Але також потрібно визнавати за дитиною право на помилку. І не сварити, а пояснювати, що це сталося через вибір, який вона зробила, і як цього можна було б уникнути.

Вміння обирати формується досить рано – у 2-3 роки. Трирічній дитині вже можна довірити вибирати:

  • вбрання;
  • ігри;
  • куди піти на прогулянку;
  • як розважатись.

Наприклад, грати з іграшкою або малювати тощо. Чим старше стає дитина, тим більше рішень вона може приймати сама.

2. Навчіть приймати рішення та відповідати за них

Ця навичка виходить з вміння обирати. І відбувається це в більш старшому віці, десь з 7 років. Навчіть свою дитину розставляти пріоритети та аналізувати, до чого може призвести те чи інше рішення. Наприклад, в неї є кишенькові гроші. Зараз вона може витрати все на дрібниці, але тоді не зможе купити щось насправді потрібне. Або потерпіти зібрати потрібну суму та придбати іграшку, про яку мріяла.  

Пояснюйте, що все життя потрібно буде робити вибір. Він може бути незначним і не мати впливу або ж важливим і мати серйозні наслідки. Наприклад, якщо до пізна грати у відеоігри, а вранці потрібно вставати до школи. Як наслідок — недосипання або навіть пропущені заняття. Або, не вивчивши уроки отримати, двійку. І відповідальність – це не про покарання, а про наслідки прийнятих рішень. Приніс двійку – залишився без кишенькових грошей. Так іншого разу дитина сама буде зацікавлена в отриманні гарної оцінки.

3. Формуйте навички самообслуговування змалку

Напевне, перше, що спадає на думку, коли ви думаєте про те, як навчити дитину самостійності. Це саме навички самообслуговування:

  • одягатись;
  • тримати ложку;
  • чистити зуби;
  • заправляти ліжко;
  • складати свої іграшки.

Всім хочеться, щоб все це і багато іншого дитина вміла робити сама. Та й сам малюк у певному віці цього хоче. Але батьки часто поспішають, а дитина не може впоратись швидко. І тоді все роблять за неї. А потім, коли батьки вже втомились самі все робити, дитина вже втратила мотивацію і її все влаштовує і так. Тож важливо вчасно підтримати прагнення малюка до самостійності.  

Вже у 3 роки малеча намагається допомагати батькам у домашніх справах. Не пропустіть цей момент. Нехай вона спробує витерти пил чи помити підлогу. Похваліть, подякуйте за допомогу, а якщо потрібно — виправте помилки самостійно, але без критики. Головне, щоб дитина відчувала важливість своїх дій. У 3 роки діти вже можуть:

  • прибирати свої іграшки;
  • відносити брудні речі до кошика;
  • наливати воду хатнім улюбленцям та робити інші неважкі справи. 

Десь у 5 років малеча вже може:

  • заправляти своє ліжко;
  • поливати хатні рослини;
  • прибирати зі столу посуд за собою;
  • приготувати сніданок з пластівців;
  • допомогти вам готувати.

Особливо вони полюбляють ліпити щось із тіста.

Років у 7 дитина вже може самостійно:

  • накривати на стіл;
  • пилососити;
  • прибирати в своїй кімнаті;
  • сортувати та складати свій одяг;
  • наливати напої;
  • розбирати покупки тощо.

І чим старшою стає дитина, тим більше справ можна їй довірити. 

Якщо дитина щось робить не так, як вам би того хотілось, не переробляйте за нею демонстративно. Не лайте. Допоможіть, підкажіть, як буде простіше та краще. Чим пізніше ви долучаєте свою дитину до хатніх справ, тим з меншим бажанням вона це робить. І якщо момент «я сам», «я сама», ви проґавили, тепер доведеться  домовлятись. Прибрана кімната — це доданий час на планшеті або більше мультиків тощо.

4. Використовуйте принцип «малих кроків»

Як виховати самостійну дитину за один день? Ніяк! Якщо одразу звалити на дитину забагато обов’язків, змушувати самостійно приймати рішення, коли до цього ви робили це за неї, нічого окрім стресу, непорозумінь та зіпсованих відносин з власним чадом, вам такі дії не принесуть. Це як вчити плавати, викинувши одразу на глибину. Малоефективно та ризиковано. Привчати до самостійності та розширювати зону відповідальності потрібно поступово, крок за кроком, починаючи з найменшого та відповідно віку.

5. Дозвольте дитині вирішувати конфлікти самостійно

Постійне втручання в конфлікти однолітків можуть не тільки викликати глузування з боку опонентів вашої дитини, а ще й розвивати в неї невпевненість в собі та комплекси. Звісно, не можна залишати все на самотік, але втручатись потрібно грамотно і лише тоді, коли дитина сама не справляється, а конфлікт вийшов за межі простого спору. 

Діти різного віку по різному поводять себе в ситуаціях, коли порушені їх інтереси. Наприклад, дошкільнята надто емоційні та ще не здатні спрогнозувати, до чого призведуть їх дії. Тому потрібно змалку вчити домовлятись та бачити не тільки свою позицію. Якщо осторонь спостерігати, як діти ділять у пісочниці лопатку, це закінчиться їх образою один на одного і, можливо, синцями. Допомагайте та вчить знаходити компроміс – «Поміняймось: ти мені машинку, а я тобі лопатку».

Після 7 років можна вчити дитину розуміти інтереси опонента у ситуації. Якщо, втрутившись у конфлікт, ви почнете розплутувати цей клубок непорозумінь, а не просто захищати одну із сторін, діти вже самі побачать ситуацію зі сторони та у більшості випадків зможуть дійти згоди.

6. Давайте завдання відповідно до віку

Щоб ваша самостійна дитина не наробила біди, завдання, потрібно давати відповідно віку та її можливостей. Наприклад, п’ятирічній дитині можна довірити доглядати за хом’яком, якого вона просила купити. Нехай це буде зона її відповідальності. А от залишать доглядати за молодшими братами та сестрами, доки батьки десь на роботі не вийде. 

У першому та другому класі в дітей ще буде проходити процес адаптації до школи, а от, починаючи з третього, вже можна довірити самостійне, без нагадувань виконання домашніх завдань. На щастя, у навчальному закладі «Холлі» немає домашніх завдань, адже учні встигають зробити все під час самопідготовки, перед початком додаткових занять. Але можна знайти і щось інше, що можна довірити дитині шкільного віку. Підлітку вже можна довірити відповідальне завдання — догляд за молодшими братами й сестрами. Та інші важливі, але посильні справи. 

Не примушуйте щось робити. Знайдіть, як зацікавити, щоб обов’язки були в радість. Також враховуйте темперамент свого малюка чи підлітка. Кропітка робота не підійде для непосидючої та вертлявої дитини і викличе лише спротив.

7. Створюйте можливості для ініціативи

В нашій школі «Холлі» було запроваджено учнівське самоврядування. Тепер діти можуть брати участь у зборах, на яких обговорюється життя школи. Таким чином, вони не тільки дотримуються шкільних правил, а мають можливість їх створювати. Так вони вчаться висловлювати та відстоювати свої ідеї, наводити аргументи і тренують відповідальність. Адже своїх же правил вже потрібно дотримуватись.

8. Використовуйте позитивне підкріплення

Хвалити дійсно потрібно, тому, що похвала підвищує самооцінку та впевненість в своїх силах. У той самий час робити це потрібно правильно. Діти дуже чітко відчувають брехню. Тому хвалити заради просто похвали все ж таки не варто. Інакше, рано чи пізно дитина зіткнеться із ситуацією, коли їй покажуть, що вміти стрибати на одній нозі – це не так круто, як вона думала. Або не всім платять величезні гроші за абстрактні малюнки. 

Хваліть. І пояснюйте, чому вам подобається, те що робить дитина. Коли це потрібно, разом розбирайте помилки та обговорюйте, як можна зробити ще краще.

9. Навчайте дитину керувати своїм часом

Режим – це не завжди про суворість та надмірний контроль. Це про вміння планувати своє життя. І ця навичка дуже знадобиться у дорослому віці. Постійно нагадуючи про невиконані уроки та домашні справи, викликають у дитини тільки роздратування і небажання щось робити. Тож як розвинути у дитини самостійність та навчити керувати своїм часом? Створіть планер, складіть разом розклад або список справ на кожен  день. Навчіть користуватись годинником. 

Нехай дитина самостійно ставить галочки або смайлики на виконаних пунктах і додайте мотивацію. Якщо за тиждень виконані всі справи, на вихідних ви їдете у розважальний центр або на риболовлю. З часом дитина навчиться дотримуватись порядку дій та планувати свій час так, щоб все встигати.

10. Дозвольте дитині бути фінансово самостійною

Дітям потрібно давати кишенькові гроші, щоб вони вчились правильно ними розпоряджатись, планувати свої покупки, рахувати та приймати рішення. Вчились накопичувати та правильно розставляти пріоритети. 

Ми у «Холлі» також не залишились осторонь цієї важливої теми та внесли у навчальну програму уроки фінансової грамотності для кожного класу. Вивчені навички вони закріплюють на практиці. На уроках кожен учень має змогу отримати фішки за гарну активність у навчанні, котрі потім можуть поміняти на гроші. В кінці кожної чверті «Холлі» організовує ярмарок, на якому можна витратити ці гроші. 

Ярмарок також не простий. Є різні за своєю вартістю призи, на які можна збирати, наприклад, пів року. І дитина може самостійно вирішувати купити зараз те на що вистачить, або назбирати ще фішок до наступного ярмарку. Є такий приз, як піца замість уроку. Але є умова: такий купон повинні купити всі діти з класу. Це вчить їх домовлятись та складати бізнес-стратегії. Допомагати і підтримувати один одного у навчанні.

Як виховати самостійну дитину, відповідальну та впевнену в собі?

Щоб виховати самостійну та впевнену в собі дитину, важливо надати достатньо простору для можливості розвиватись, але не забувати про обґрунтовані межі цього простору, які повинні формувати також і відповідальність. Підтримувати та направляти.
Навчальний заклад «Холлі» вам у цьому допоможе. Ми використовуємо індивідуальний підхід до своїх учнів та враховуємо потреби кожного з них. Наші вчителі працюють більш у форматі наставництва. Ми не намагаємось виховати зручних дітей. Ми розвиваємо їх та допомагаємо розкрити свій потенціал. У нашій школі вчитель – це не просто джерело інформації і не цербер який вимагає все зазубрити. Це провідник у навчальному процесі, який завжди підкаже та направить. Ми прагнемо до того, щоб ваші діти у майбутньому стали успішними та цілеспрямованими дорослими. А ще у нашій школі кожен учень може вибирати, які саме заняття чи гуртки він хоче відвідувати після самопідготовки. Щоранку учні обирають з переліку можливих занять те, що їх найбільше цікавить. Тож ми точно знаємо, як виховати самостійну дитину.

Є питання?

Залиште номер телефону, ми вам дуже скоро зателефонуємо

Ваше повідомлення я прочитаю особисто

і обов’язково на нього дам відповідь

Вашу заявку прийнято

Протягом короткого часу ми з вами зв’яжемось